Onze werkwijze

Onze werkwijze
stap voor stap

Vóór het eerste gesprek informeren wij je over het verloop van het proces. De andere partij krijgt precies dezelfde informatie. Zo zijn de verwachtingen helder. Jullie ondertekenen allebei een mediation-overeenkomst. Dit is het startpunt van de mediation.

De mediaton bestaat uit 3 fasen:

  • Jullie krijgen een mediator toegewezen die bij jullie past. Hij of zij neemt met jullie afzonderlijk contact op. 
  • De leidinggevende en de werknemer krijgen een vragenlijst met dezelfde vragen. Via de vragen geef je onder meer jouw visie op de situatie. En je geeft aan wanneer voor jou de situatie is opgelost, of wat daarvoor nodig is. De vragen beantwoorden beide partijen onafhankelijk van elkaar. 
  • De volgende stap is de persoonlijke intake. Ook deze houdt de mediator met de werknemer en de leidinggevende afzonderlijk. De intake is telefonisch of via een videocall. 
  • Na de intake plant de mediator een afspraak in voor een driegesprek. Dit gesprek is meestal persoonlijk op een onafhankelijke locatie. Als de voorkeur van alle partijen uitgaat naar een videocall, is dat ook mogelijk.  
  • Al deze stappen zijn bedoeld om informatie te verzamelen over het conflict. Vanuit het standpunt van beide partijen. Samen onderzoeken we hoe het conflict heeft kunnen ontstaan. En in welke richting we kunnen zoeken naar een mogelijke oplossing.
  • Nu helder is waar de oorzaak van de problemen ligt, start het zoeken naar een oplossing. Samen met de mediator maken jullie afspraken over het vervolg van de mediation. 
  • In persoonlijke gesprekken of via ons online platform eSolvid gaat de mediator met jullie beiden in gesprek. We gaan op zoek naar een oplossing voor het conflict. Met aandacht voor het individuele belang van de organisatie én de werknemer. 
  • Zijn jullie het eens over een oplossing? Dan ronden we de mediation af. Meestal is dit al zo na een paar gesprekken. 
  • De afspraken leggen we vast in een vaststellingsovereenkomst die jullie allebei ondertekenen. Zo weten we allemaal waar we aan toe zijn. De gemaakte afspraken worden nu doorgevoerd. Als jullie dat willen, evalueren we deze afspraken over een tijdje weer met elkaar. 
  • Na de mediation ontvangen de werknemer en de leidinggevende of HR-medewerker een evaluatieformulier. Zo leren we van jullie feedback

Ontvang vrijblijvend
informatie over mediation of
het oplossen van arbeidsconflicten

We nemen snel contact met je op.